Ja hur lär man sig egentligen.



Shaa! Nu är det sommarlov yeeeaah man! Härligt skojsigt! Jag fick lust att skriva av mig lite här! Just nu leker livet, har mycket för mig dvs lite tid över till chill i soffan.. Men denna kväll, den är min! Så därför skriver jag nu utan några som helst problem :) Har många sommar planer, en är att lära mig att surfa! Great! Har kollat filmer, klipp om hur man gör, läst o kollat på massvis med bilder. Blir lockat till hundra procent. För jag har alltid älskat vatten och att simma, därför tror jag den sporten passar mig. Men det är ju det.. Sverige.. Vart gör man det här egentligen? I dont know. Men läste nyss lite om själva grejen iallafall, av en expert, hur man kommer igång med surfningen:

Surfa på land, som i Point Break må se fånigt ut men det har sina fördelar för att lära sig ställa sig upp på rätt sätt. Rätt sätt betyder i princip att man går från liggande till stående I ETT SVEP utan att ställa sig först på knäna (blir för vingligt). Det gäller att placera båda fötterna längs mitten av brädan för att få in balansen. Många nybörjare gör det svårt för sig genom att typ "klättra" upp sakta med hjälp av knän. Knäna trycker då oftast ned ena sidan av brädan, brädan tipppar/svänger och surfaren trillar på studs.

Ett annat vanligt misstag är att man ligger för långt bak på brädan för att det är stabilare. Då kan man aldrig få upp den fart som krävs för att komma med en våg. Du behöver inte en bräda för att öva upphopp. Lägg dig på golvet och bestäm din egen mittpunkt som ska representera mitten på brädan. Paddla, tryck upp överkroppen med armarna och dra samtidigt in benen under dig, snurra samtidigt 90 grader, sära på benen och landa perfekt!

Ett annat bra trick är att skaffa en bräda och bara dra ut och paddla. Det är nämligen ganska svårt att hitta rätta balansen och ska man göra det för första gången i stora vågor så blir man ofta negativt överraskad. Dessutom är det grym träning.


I början är det definitivt bättre med en stor bräda såsom en longboard eller en minimal. Men man ska inte glömma att surfa longboard är en helt annan teknik än shortboards. En longboard ska man inte svänga som typ en snowboard (vilket många ändå gör och det ser bara fel ut). Har man som mål att surfa små brädor i framtiden så tycker jag det räcker med att börja på en minimal ca 7,6 lång. De kan man surfa på lite hur man vill.

Skaffa en surfbräda och ut och paddla med er!


Jaja, jag vill lära mig iallafall! Haha detta kan ju inte vara ett dugg intressant om man inte vill det men ja. Här bjuder jag på lite bilder (som ni nog fattar deltar ju jag själv inte i nån bild) .. Men drömma kan man ju alltid! Puss på mun!













http://www.youtube.com/watch?v=HbShyNCFdVg

En jävla najs låt!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0